Bercuti ke Hatyai Thailand

As salam,

Bulan Februari lepas, adik ku yang tersayang, Sya ajak aku ke Hatyai, Thailand. Plannya nak bersama dengan adik lelaki ku sorang tu. Tetapi disebabkan masalah tak dapat dielakkan maka aku dengan adik ku Sya dan suaminya Dale sahaja yang pergi.

Aku pulang ke Ipoh sehari sebelum nak ke Hatyai sebab kami plan ke sana menaiki kereta sendiri. Kali ini kenalah standy dokumen-dokumen berkaitan untuk ke sana. Adik ku sms agar kami bertolak jam 6.30 pagi dari Ipoh ke Bukit Kayu Hitam iaitu sempadan menuju ke Thailand.

6.30 pagi : Aku bersiap salam dengan mak dan ayah terus ke Hatyai. Kami tiba di Bukit Kayu Hitam dalam jam 11.08 pagi. Sempat juga aku ambil gambar sempat bersusun kereta kat Kastam tu.

selfie /sunglasses / geek dress / black hijab

passport // boarding pass

kereta beratur nak periksa pasport

selfie dengan Sya dan Dale

11.59 pagi : Kami tiba di Sadao Boundary Post untuk pemeriksaan pasport dan cop untuk geran kenderaan. Bayar RM2 untuk kastam dan kita kena parking kereta dan keluar beratur untuk pemeriksaan. Setelah selesai semua kami naik kereta dan terus menuju ke Hatyai. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam untuk tiba ke Hatyai.

Sadao Boundary Post

Sya and me

gambar random orang ramai di Sadao

Oleh kerana perjalanan tu lama dan kami kena cek in hotel pun dalam jam 12 jadi kami pn isi perut di sebuah gerai tepi jalan rasanya nama kedai tu Gerai Kak Piah. Tengok lauk dia je dah kruk krak berbunyi perut. Oleh kerana tengah hari jadi juadah lauk pauk yang disediakan kami makan nasi campur dengan sup kaki ayam. Huih pedas dan sedap bak hang!

view dalam kereta

lauk kerabu kulat / cendawan liar dengan ikan masak lemak kuning

kubis, petai dengan sambal

ketam dengan gulai kuning ikan

kusyuk dok makan

lauk sotong dengan suhun

Sup kaki lembu

ha Malaysia lagi untung sebab naik bas tak terkeluar camni haha

minyak premium depa RM4.84 mahal dari kita

1.24 petang : Kami pun check in di hotel kami di tapi Receptionist dia memang tak friendly langsung. Tapi memang luas biliknya untuk hotel bajet dengan harga RM120 tambah pula di waktu Raya Cina. Kawasan agak lengang sebab orang ramai bercuti dan kedai pn banyak tutup. Aku sempat lelapkan mata sekejap sebelum kami plan nak jalan-jalan.

3.36 petang : Kami tiba di kawasan hotel Lee Garden Plaza yang terkenal sebab pengeboman yang berlaku 2 tahun lepas. Kami parking di kawasan berhampiran dan berjalan kaki untuk berjalan di situ. Tiba di sini nampak ramai orang berkumpul rupanya ada persembahan tarian , tarian naga dan perarakan sempena Raya Cina.