PELAN PERKAHWINAN

Assalamualaikum.

Berkurun sudah tak berblogging. Hampir setahun menyepikan diri dari dunia blogging.
Apabila dah sibuk dengan urusan kerja dan tak lama lagi pula bakal mendirikan rumahtangga maka bercampur aduk semua. Blogging memang menyeronokkan tapi kadang-kadang idea nak menulis tu datang maka niat nak update terbantut.

Alhamdulilah, di kala kebosanan melayari internet pagi-pagi buta ni, tiba-tiba niat nak share progress plan perkahwinan. Pada mulanya, nak berkahwin pada bulan Feb 2017 tapi tunang pula sibuk dengan kerja di bulan itu. Jadi kami plan buat di bulan Mei 2017. Insha-allah

PELAN PERKAHWINAN

Tarikh: 20 Mei 2017
Tempat: Ipoh, Perak
Tema: Marble

Jemputan: 500 pax

1. Hantaran 👌
2. Bunga Tangan ðŸ‘Œ
3. Baju Nikah (Dalam Progress)
4. Veil ðŸ‘Œ
5. Makeup
6. Pelamin dewan
7. Katering
8. Dewan
9. Pa Sistem
10. Doorgift
11. Permohonan Nikah (Dalam Progress)
12. Pengapit ðŸ‘Œ
13. Kad Kahwin (Dalam Progress)
14. Photographer ðŸ‘Œ

Sekarang ini tengah uruskan permohonan Nikah bagi pihak lelaki. Tinggal 1 Bulan 7 hari lagi untuk melangsungkan majlis. Nervous gila rasanya. Insha-Allah jika diizinkan Allah swt segalanya akan berjalan lancar. Kita hanya mampu merancang Allah swt yang tentukan.


Proses Permohonan Nikah Lelaki (Selangor)

ok bagi sesiapa yang tunang dia asal luar dari Selangor nak memohon di Selangor kerana menetap di Selangor. begini step by step nya

1. layari laman web http://ncr.jais.gov.my/index.php/login . Sila daftar dulu dan kemudian login isi semua maklumat yang dikehendaki dan print out.

2. Cari Klinik Kerajaan yang terdekat dan sila buat HIV TEST Pra Perkahwinan bersama pasangan anda. 

3. Isi borang Pengesahan Mastautin dan jumpa dengan Ketua Kampung/ Pengurusan Taman Perumahan/ Nazir. Pada tunang saya adalah berjumpa Nazir hanya perlu layari google dan cari Nazir Masjid berdekatan anda. Kepilkan salinan ic anda, salinan ic saksi/bil api semasa hantar borang untuk pengesahan.

4. Set date dan time dengan PENOLONG PENDAFTAR NIKAH bawa bersama 2 orang saksi anda. Ok cara mudah nak cari PPN adalah pergi masjid dekat rumah anda dan tengok di Buletin Board siapa PPN di masjid anda.

5. Akhir sekali pergi ke Pejabat Agama Daerah anda dan hantar borang ke PAID. Bayar RM10 dan tunggu kelulusan. Setelah lulus, serah pada pihak perempuan pula.

Itu serba sedikit progress perkahwinan setakat ini. Insha-Allah akan diupdate dari masa ke semasa.

Comments

Popular Posts