Pecal Lele Lela

Pecal - lele :- Pecak lele (atau lebih dikenal pecel lele) di Indonesia adalah nama sebuah makanan khas Jawa Tengah[1] yang terdiri dari ikan leledan sambal (bumbu) pecak. Biasanya yang dimaksud adalah ikan lele yang digoreng kering dengan minyak lalu disajikan dengansambal tomat dan lalapan. (sumber: http://id.wikipedia.org/wiki/Pecak_lele)

Pecal biasanya dalam masakan Melayu adalah sayur-sayuran yang dihidang dengan kuah kacang.

Jadi keduanya amat berbeza dari segi makna dan rupa. Kawan-kawan jadi jangan pi kedai Pecal Lele dengan expectation dapat makan Pecal pula. Tapi i know u guys memang dah update dari segi jenis makanan ni mesti dalam otak ada FOOD DICTIONARY (Kamus Makanan) siap dengan term-term makanan yang pelik seperti escargot atau foie gras kan. Bagi yang tak tahu benda alah tu tanya MR GOOGLE yea.

Ok, bagi aku yang ada partner suka menjamah makanan dan adik lelaki yang belajar bidang masakan memang makanan ni adalah on top of the list above all other things. Tapi banyak lagi makanan baru yang kita kena tahu. Bukan tahu dari segi nama tapi bahan dan cara masakannya.

Terbaru ni adik aku ajak kakak tersayang dia ni ke sebuah kedai bernama Pecal Lele Lela yang terletak di Seksyen 13 , Shah Alam berdekatan dengan Giant. Nak kata dekat sangat tu tak juga kenalah pakai Waze. So kami sampai dekat sana nampak sebuah kedai yang exterior berwarna hijau daun pisang dan kuning bertulis Pecal Lele Lela.


Kami sampai sana boleh dikatakan layanan dia taklah sepantas kilat. Waiter dia slow je nak datang hantar menu. Kami duduk sana dekat 5 minit baru lah seorang waiter datang. Setelah kami buat keputusan nak pesan makanan apa pun ambil masa 5 minit. Waiter macam malu-malu pula nak ambil pesanan. Sempat kami bergurau senda dengan waiter tu. Tak elok pula kita sebagai sesama insan nak bermasam muka kan. Budi bahasa budaya kita, ingat tu. Kalau kita marah dia manalah tahu suatu hari nanti kita perlukan pertolongan dan kebetulan orang tu yang tolong kita, tak ke malu muka kita kan?

Lebih kurang 15 minit, makanan dipesan pun tiba. Dari segi rupa memang tak menghampakan sebab ikan keli yang aku order tu memang besar. Kuah dia ala-ala macam sweet sour tapi sedap. Adik aku order ayam panggang dan abg amy order ayam penyet. Dari segi rasa memang sedap dan puas hati cuma ayam dia macam kecil sikit. Harga dia pula berpatutan taklah mahal sampai berpuluh satu pinggan. Purata dalam RM10 sepinggan.

Kalau nak tahu lebih lanjut berkunjung lah ke sana. Selamat Mencuba!

Comments

Popular Posts