Dwarf hotot rabbit




huh? apa tu? Dwarf hotot rabbit??

sebenarnya Dwarf hotot rabbit adalah sejenis baka arnab.
kalau korang tengok mesti terpikat sebab dia sangat sangat sangat cute, oke.
Nape saya cakap camtu?
Sebab mata dia macam ada celak di tepi.
Nampak cute giler.
Bukan itu saja, saiznya yang kecil yang membuatnya very cute mute..
tengoklah gambar dia di bawah ni:


ahhhh i love u

Dwarf hotot disebut (oh-toe atau hoe-toe) juag dikenali sebagai "Eyes of the Fancy".
Kebanyakkan, berwarna putih, berbulu nipis dan mempunyai bulu berwarna hitam di sekeliling mata yang memberinya keunikkan dari arnab yang lain. Saiz yang kecil juga memberi dia satu tarikan dan kemudahan. Baby yang cute ni tak memerlukan ruang yang banyak berbanding arnab yang lain.



saya nak beli ni? boleh ye mama?

Si kecil ini suka bermain dan sangat penyabar menjadikannya haiwan peliharaan yang sesuai. Si kecil yang cute ni sesuai untuk kanak-kanak dan dipelihara di rumah. Ia mempunyai personaliti yang berbeza-beza dan suka kan perhatian yang tersendiri dari tuannya. Ia suka dipegang dan dibelai oleh tuannya. Bukan itu sahaja kadang kala suka di melompat lompat dan dibelai di peha tuannya. Ia juga pandai menunjukkan kasih sayang kepada tuannya.


peluklah saya. ;)

Harga nya RM120 - RM150 di pasaran. Namun amat sukar untuk di cari di kedai haiwan peliharaan. Carilah di tangan orang yang membela baka ini. Dari segi maintenance, memerlukan penjagaan yang minima. Sikat bulu dengan berus lembut atau tangan yang lembap.

Oh ya dia taklah makan banyak pun, cuma suku cawan pellet je setiap hari. Kalau bagi makan memang dia makan saja. Si kecil ni juga suka snack seperti, oats dan lobak merah.

Jangka hayatnya ialah 7 - 10 tahun bergantung kepada cara penjagaanya.

Saiz sangkarnya lebih kurang 18"x24" atau 24"x24" sahaja.Sekali sekala keluarkan ia dari sangkar untuk bermain. Si kecil ni suka bermain dengan alat permainannya. Mainan yang simple macam toilet tissue roll atau bola ping pong pun dah cukup. Perhatian dari tuannya amat diperlukan.

Kalau korang suke bela haiwan, trylah bela arnab ni. :)

Comments

  1. seriously mata arnab tu memang mcm tu??
    cun btul.. kalah mata manusia.. hahaa

    ReplyDelete
  2. aah, sbb tu dia digelar " eyes of the fancy" ghehe.. rasa mcm nk bela je kan?

    ReplyDelete
  3. salam..gurlz sye arnab desa vista...yg gurlz nye arnab jenis org panggil ND NETHERLAND DWARF..yg ni mmang jenis rabbit pet...jenis org pggil hotot sebbab dia ade celak di mate??nk tanye jantan ke betine ni...cari pasangan dia..baru dia xkesepian...gurlz jgn risau jenis ni besar dia takat tu aje..mmang jenis besar tu aje..cari pasangan dia..di pasaran org suke cari...

    n yg sekor lagi mungkin mix dengan arnab pet..xpasti jenis ape...klo nak tau gurlz cbe buka blog sye..ramai member sye bele bermacam jenis arnab pet...mmang lawa2..sye nye ND ade 2 pasang smae jenis dgn gurzl nye..tp yg hitam sye nye tu di panggil ND black otter...jenis mmang payah nk cari..tu sye beli dri mem sye..klo berminat tengok dalm blog sye n kwn2 saye..mcm rabbit yg pet yg cantik2...k..semoga berminat dlm peliharan arnab..seronok..!!

    ReplyDelete
  4. omaigod omaigod... sgt suka tgk arnab jenis ni. cantik giler tang mata tue.

    ReplyDelete
  5. Saya mencari serius 3 ekor dwarf hotot. Bisa tolong dibantu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hye...
      Jika sudi boleh lawati my page dwarf hotot

      Xian Si Hotot Comel JC Rabbitry
      https://www.facebook.com/dwarfhotot

      Delete
  6. Saya ad menternak arnb hotot nie berminat boleh wssp 0107997626

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts